"سرانجام نامبارک" یا هشدار به "احمدی‌نژاد"
 
POLICY
POLICY

تمجید، حمله، سکوت و تحلیل واکنش های موافقان و مخالفان پخش مستند "سرانجام نامبارک" از تلویزیون ایران است. مستندی که از یک سو حبیب الله عسگر اولادی را به تمجید وادار کرد و از سوی دیگر سکوت معنادار رسانه های رسمی دولت را به همراه داشت.

شب 14 اسفند ماه شبکه اول سیما مستندی تاریخی به مناسبت سالروزسخنرانی چالش برانگیز اولین رییس جمهور ایران پخش کرد. نگاه این مستند بیشتر به رفتارهای قانون‌شكنانه نخستین رییس‌جمهور پس از انقلاب و حمایت‌های پی در پی بنیانگذار انقلاب بود.

این مستند سخنرانی جنجالی بنی صدر در 14 اسفند سال 59 در دانشگاه تهران را دستمایه بررسی فراز و فرودهای این سیاستمدار قرار داد.

متنی كه بر روی این مستند خوانده شد با استناد به فرمایشات امام خمینی و رهبر انقلاب، حمایت‌های آنان از دولت‌ها را به دلیل مسوولیتی می‌دانست كه در آن مقطع در اختیار دارند.

سید ابوالحسن بنی‌صدر در بهمن سال ۱۳۵۸ رئیس جمهور شد و در خرداد ۱۳۶۰ پس از چندی تنش با اعضای حزب جمهوری اسلامی و نهایتاً امام خمینی، با عنوان عدم کفایت سیاسی توسط مجلس شورای اسلامی از مقام خویش عزل گردید.

پخش مستند "سرانجام نامبارک" در همان ساعات اولیه با واکنش منفی اما معتدل وبلاگ های حامی دولت مواجه شد، حامیان دولت این مستند را طعنه به محمود احمدی نژاد دانستند.

تا این که صبح روز چهار شنبه حبیب الله عسگر اولادی در سخنانی به تمجید از پخش این مستند پرداخت. عسگر اولادی "سرانجام نامبارک" را ترجمان "وضعیت کنونی کشور" خواند و گفت: «آنچه امروز رهبری تحمل می‌فرمایند كپی رنج‌هایی است كه امام (ره) می‌كشیدند.»

عسگر اولادی ابراز امیدواری کرد که این مستند درس عبرتی برای مسئولان کشور مخصوصا "قوه مجریه" باشد. با این اشاره عضو شاخص اصولگرایان توجه ها به مستند پخش شده از سیما افزایش یافت. وبلاگ های حامی دولت انتقادات سخت تری را به صدا و سیما صورت دادند، گویی که عسگر اولادی از پخش معنا دار "پایان نامبارک" رمز گشایی کرده باشد.

وبلاگ "شمیم عدالت" از حامیان سرسخت دولت در یادداشتی اقدام صداو سیما را "بنی صدرسازی کردن احمدی نژاد توسط جریان تزویر" دانست و نوشت: «نمایش این برنامه به نحوی بود که هر بیننده ای آن را با قضایای حال کشور در ارتباط می دید. ارتباط از آن جهت که به بیننده القا می‌شد رفتارهای احمدی نژاد و مسائل حواشی آن شبیه به احوال بنی صدر و اتفاقات آن زمان است.»

وبلاگ "هابیل" نیز از همین موضع مسئله را تحلیلی کرد و نوشت: «مستندی که دیشب پخش شد و من حدس می‌زنم در صدا و سیما تدوین نشده باشد، یک مستند غیرحرفه‌ای از این جهت که به صورت تابلو و نه زیرکانه تمام تلاش خود را به خرج داده بود که پروژه‌ی بنی‌صدرنمایی احمدی‌نژاد را نه به صورت ضمنی که به صورت گل‌درشت تقویت کند.»

وبلاگ های حامی احمدی نژاد در حالی به تحلیل مستند "سرانجام نامبارک" پرداختند که رسانه های رسمی دولت در این باره سکوت کرده اند. سکوتی که با روند کلی این رسانه ها که تمایل به ورود به مسائل حاشیه‌ای و جنجالی دارند همخوان نیست.

در کنار موضع گیری و سکوت دولتی های روزنامه اصلاح طلب اعتماد در گزارشی مستند "سرانجام نامبارک" را با "تدوینی هنرمندانه" دانست که به "رفتارهای قانون‌شكنانه نخستین رییس‌جمهور" پرداخته است. روزنامه اعتماد متن خوانده شده بر روی این مستند را موضع رسمی صدا و سیما تلقی کرد.

اعتماد نوشت: «شاید بتوان مستند یكشنبه‌شب سیمای جمهوری اسلامی را آخرین هشدارها به احمدی‌نژاد دانست.»

از طرف دیگر حجت الاسلام صدیقی امام جمعه موقت تهران نیز به مستند "سرانجام نامبارک" واکنش نشان داد و گفت: «اگر بنی‌صدر منافقین را حمایت نمی‌كرد و جنگ مسلحانه راه نمی‌انداخت هزینه ما كمتر بود. مسئولین فعلی هم اگر زیر پرچم ولایت باشند و متدین باشند و دیانت‌شان در اطاعت از رهبری بروز پیدا كند مملكت در مسیر آرام و با حركت سریع پیش خواهد رفت واگر اینطور نباشند خودشان ضرر می‌كنند و به جامعه هم آسیب می‌زنند و هزینه را بالا می‌برند.»

یادآوری ماجرای بنی صدر

در کنار واکنش ها به مستند صدا و سیما امروز نیز آیت الله مهدوی کنی در اجلاس مجلس خبرگان رهبری بدون اشاره به آن"مستند" به ماجرای بنی صدر پرداخت و گفت: «بنی صدر فکر می کرد اگر مردم 11 میلیون رای به او داده اند آزاد است که هر کاری انجام دهد اما کشوری که نظامش ولایی است و مردمش شهدای فراوانی در راه حفظ انقلابشان داده اند چنین رفتاری را بر نمی تابند.»

رییس مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد که "مردم همه چیز را تحمل می کنند اما این با هم نبودن و درگیری را قطعا قبول نخواهند کرد."

همچنین روز گذشته علی لاریجانی در سخنانی محتاطانه جدا شدن از خط اصیل روحانیت، مرجعیت و علمای خیرخواه ملت را از عوامل اصلی انحراف مشروطه دانست و با اشاره به «مخالفت بنی‌صدر با تئوری ولایت فقیه در قانون اساسی»، تاکید کرد: «امروز ولایت فقیه کشور را در فرازوفرودها و بحران‌های داخلی و خارجی صیانت می‌کند و خیرخواهانه اختلافات سیاسی را حل می‌کند.»


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           
شنبه 19 اسفند 1391برچسب:, :: 9:14
محمد حقيقي راد

درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش امدید وبلاگ من سعي مي كنه كه حق بگه نه اينكه رياكارانه تملق كسي را بگويد
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

سلام وب خوبي داري ؟ در ضمن از قالب خوبي استفاده كردي اگر دوست داري يك سر بيا به وب ماهم بزن خوشحال ميشم زحمت كم ميكنم تا ديگ مزاحمتون نمي شوم







ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 10
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 10
بازدید ماه : 126
بازدید کل : 50643
تعداد مطالب : 152
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 1