POLICY
POLICY

نعمت احمدی در روزنامه بهار نوشت:

سرانجام حکم چهار نفر از متهمان پرونده فساد بانکی معروف به سه‌‌هزار‌میلیاردی در دیوان‌عالی کشور تایید شد، نگارنده طی یادداشت‌هایی که در زمانه طرح پرونده در رسانه‌ها داشتم مورد هجمه قرار گرفتم که چرا و به چه علت و انگیزه پیرامون پرونده فوق قبل از قطعیت احکام صادره مطلب می‌نویسم، طی این مدت مطالب مختلفی جمع‌آوری کردم که در جای خود به چاپ خواهم رساند، تا پاسخی درخور‌هم به نوشته‌ای که به نام همسر یکی از متهمان خطاب به من چاپ شده بود داده باشم، نگارنده براین باور و اعتقاد بودم که حداقل صدور حکم اعدام برای دو نفر از مسئولان بانک سنگین است، بانک موسسه شخصی نیست موسسه‌ای عمومی یا دولتی است و دارای قواعد و قوانین مربوط به خود. وقتی روسای اصلی بانک‌ها اتفاقا در جریان امور بودند و حتی رییس بانک ملی خود در جریان گذاشتن بار سنگین اخلال در نظام اقتصادی بردوش دو رییس دون پایه فلان شعبه در شهرستان و مهم‌تر از آن عدم تعقیب مسئولان بالاتر بانک در مرکز، جای تامل دارد.

باور حقوقی من این بود که دیوان‌عالی کشور حکم دو نفر رییس شعبه بانکی را که دستور از مقامات بالاتر بانک می‌گرفتند را نقض و از باب رشوه و دیگر اتهامات غیر از اخلال در نظام اقتصادی را تایید می‌کرد. در سال 1373 پرونده‌ای مطرح شد تحت عنوان 123‌میلیاردی و یکی از متهمان آن نیز محکوم به اعدام شد. فاصله آن پرونده تا سه‌هزار‌میلیارد تومان فاصله‌ای نجومی است هرچند نه عدد 123‌میلیارد اصل فساد بود و نه عدد سه‌هزارمیلیارد تومان توسط متهمان این پرونده برداشت شده است بلکه عملکرد مجموعه شرکت‌های متهم ردیف اول چنین کارکردی داشتند قانون حاکم بر مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور مصوب سال 1369 ذیل ماده اول خود شش‌ عنوان و عملکرد خاص را طی شش تبصره جرم محسوب کرده است بندهای 6‌گانه ماده1 را عینا برمی‌شمارم:

ماده 1- ارتکاب هر یک از اعمال مذکور در بندهای ذیل جرم محسوب می‌شود و مرتکب به مجازات‌های مقرر در این قانون محکوم می‌شود:

الف- اخلال در نظام پولی یا ارزی کشور از طریق قاچاق عمده ارز یا ضرب سکه قلب یا جعل اسکناس یا وارد کردن یا توزیع کردن عمده آن‌ها اعم از داخلی و خارجی و امثال آن.

ب- اخلال در امر توزیع مایحتاج عمومی از طریق گرانفروشی کلان ارزاق یا سایر نیزمندی‌های عمومی و احتکار عمده ارزاق یا نیازمندی‌های مزبور و پیش خرید فراوان تولیدات کشاورزی و سایر تولیدات مورد نیاز عامه و امثال آن‌ها به منظور ایجاد انحصار یا کمبود در عرضه آن‌ها.

ج- اخلال در نظام تولیدی کشور از طریق سوءاستفاده عمده از فروش غیرمجاز تجهیزات فنی و مواد اولیه در بازار آزاد یا تخلف از تعهدات مربوط در مورد آن یا رشا و ارتشا عمده در امر تولید یا اخذ مجوزهای تولیدی در مواردی که موجب اختلال در سیاست‌های تولیدی کشور شود و امثال آن‌ها.

د- هرگونه اقدامی به قصد خارج کردن میراث فرهنگی یا ثروت‌های ملی اگرچه به خارج کردن آن نینجامد قاچاق محسوب و کلیه اموالی که برای خارج کردن از کشور در نظر گرفته شده است مال موضوع قاچاق تلقی و به سود دولت ضبط می‌شود.

هـ- وصول وجوه کلان به صورت قبول سپرده اشخاص حقیقی یا حقوقی تحت عنوان مضاربه و نظایر آن‌که موجب حیف و میل اموال مردم یا اخلال در نظام اقتصادی شود.

و- اقدام باندی و تشکیلاتی جهت اخلال در نظام صادراتی کشور به هر صورت از قبیل تقلب در سپردن پیمان ارزی یا تادیه آن و تقلب در قیمت‌گذاری کالاهای صادراتی و...

ز- تاسیس، قبول نمایندگی و عضوگیری در بنگاه، موسسه، شرکت یا گروه به منظور کسب درآمد ناشی از افزایش اعضاء به نحوی که اعضاء جدید جهت کسب منفعت، افراد دیگری را جذب کرده و توسعه زنجیره یا شبکه انسانی تداوم یابد.

نگارنده به عمد مصادیق مورد نظر ماده1 را عینا آوردم تا صورت مسئله روشن باشد. قانون‌گذار برابر ماده2 همین قانون به صراحت اعلام می‌دارد:

هریک از اعمال مذکور در بندهای ماده1 چنانچه به قصد ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی یا به قصد مقابله با آن یا با علم به موثر بودن اقدام در مقابله با نظام مزبور، چنانچه در حد افساد فی‌الارض باشد مرتکب به اعدام و در غیر این‌ صورت به حبس از پنج سال تا 20 سال محکوم می‌شود و در هر دو صورت دادگاه به عنوان جزای مالی به ضبط کلیه اموالی که از طریق خلاف قانون به دست آمده است حکم خواهد داد و علاوه بر جریمه مالی مرتکب را به 20 تا 74 ضربه شلاق در انظار عمومی محکوم خواهد کرد تبصره 5 همین ماده به تصریح اعلام می‌دارد: هیچ یک از مجازات‌های مقرر در این قانون قابل تعلیق نبوده و همچنین اعدام و جزاهای مالی و محرومیت و انفصال دایم از قدرت دولتی و نهادها از طریق محاکم قابل تخفیف یا تقلیل نخواهد بود.

اعمال مجازات برای تنبه فرد و عبرت دیگران و به اصطلاح تنبه جامعه است تا دیگر کسی گرد این نوع اعمال نگردد تعجب‌آور است که ظرف 20 سال از پرونده اولیه 123‌میلیاردی با رشدی چنین وحشتناک در عرصه اخلال اقتصادی روبه‌رو شدیم کجای کار ایراد و اشکال دارد؟ سیستم بانکی، تشکیل شرکت‌های صوری، اعطای وام‌های کلان به افراد خاص، واگذاری شرکت‌های دولتی و عمومی تحت عناوین خصوصی‌سازی به افرادی خاص، نمونه‌ای که در این پرونده محسوس و معلوم بود تشکیل بیش از 20 شرکت یا خرید این شرکت‌ها که سرمایه عمومی بودند از مجاری خاصی است که امکان خرید آن توسط افراد عادی امکان‌پذیر نبود اما به این افراد واگذار شده بود شرایطی را به وجود آورد که چنین پرونده بزرگی تشکیل شد. باید از این پرونده تجربه آموخت، از انباشت سرمایه‌های عمومی که با روش واگذاری صورت می‌گیرد به شیوه‌ای که درباره واگذاری‌های این پرونده صورت گرفت جلوگیری به عمل آورد.

هم‌اکنون نمونه‌های دیگری از این دست پرونده‌ها در حال شکل‌گیری است آیا واگذاری‌های سازمان تامین اجتماعی، موضوعی که در فیلم پخش شده و در مجلس مصداق آن بود، نمونه‌ای از این دست واگذاری‌ها نیست؟ اعدام چهار نفر یا بیشتر درد مزمن فساد اقتصادی را درمان نمی‌کند پیشگیری وقایعی که به تشکیل این پرونده منتهی شد مهم تراست و باید نظارتی فراگیر از طرف نهادهای قانونی نسبت به واگذاری‌هایی که زیرپوست خود جریان خزنده اعمال نفوذ را دارند به عمل‌ آید.



           
دو شنبه 30 بهمن 1391برچسب:, :: 16:6
محمد حقيقي راد

چرا همه روسای‌جمهور ایران اپوزیسیون می‌شوند؟



ادامه مطلب ...


           
دو شنبه 30 بهمن 1391برچسب:, :: 16:3
محمد حقيقي راد

نظام، مدافع خودسر نمی خواهد /چه کسانی برای آشوب در سخنرانی‌ها هورا می‌کشیدند؟



ادامه مطلب ...


           
دو شنبه 30 بهمن 1391برچسب:, :: 15:59
محمد حقيقي راد

سخنرانی علی لاریجانی نماینده مردم قم و رئیس مجلس شورای اسلامی در جمع راهپیمایان 22بهمن قم، با تشنج و درگیری نیمه تمام ماند.


به گزارش خبرنگار ایلنا، علی لاریجانی نماینده مردم قم و رئیس مجلس شورای اسلامی که ظهر امروز به عنوان سخنرانی اصلی جشن پیروزی انقلاب اسلامی ایران، در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصوم(س) قم، نتوانست سخنرانی خود را به پایان برساند، چرا که عده ای حدود 100 نفر از حامیان محمود احمدی نژاد که برخی از آن ها کفن پوش بودند، بلافاصله پس از آن که علی لاریجانی پشت تریبون قرار گرفت، شروع به سردادن شعارهایی از جمله "لاریجانی، بصیرت، بصیرت"، "خواص بی بصیرت، مایه ننگ ملت" و... کردند، اما لاریجانی بی توجه به این شعارها، سخنرانی خود را ادامه داد.


بعد از حدود دو الی سه دقیقه که سخنرانی لاریجانی همراه با هیاهوی این افراد ادامه داشت، به یک باره پرتاب مهرهای نماز حرم حضرت معصومه(س) به سمت علی لاریجانی و بعد از آن پرتاب کفش و نعلین نیز شروع شد، که بازهم علی لاریجانی به سخنرانی خود ادامه داد و به همین دلیل برخی از مردم قم و روحانیون حوزه علمیه که حامی نماینده شهرشان بودند، در جلوی جایگاه سخنرانی قرار گرفته و دست های خود را روی هوا نگاه داشتند تا مهرهای نمازی که به سمت جایگاه پرتاب می‌شود، به لاریجانی برخورد نکند.


علی لاریجانی یک بار خطاب به افراد شعاردهنده گفت آقایان حالا بنشینید، که این افراد شدت اعتراض خود را بیشتر کرده و رفته رفته از نقاط مختلف شبستان امام خمینی(ره) خود را به نزدیک ترین نقطه سخنرانی رساندند و نرده‌هایی که در صفوف اول و جایگاه چیده شده بود را انداخته و به سمت جایگاه سخنرانی حمله ور شدند که به همین دلیل محافظین رئیس مجلس مجبور شدند، وی را از شبستان امام خمینی(ره) بیرون ببرند.


پس از آن احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی که در دوران انتخابات مجلس نهم در لیست جبهه پایداری و حامیان آیت الله مصباح قرار داشت، روی جایگاه رفت و معترضین را به آرامش دعوت کرد.


حجت الاسلام سعیدی امام جمعه قم بلافاصله پشت تریبون قرار گرفت و خطاب به افراد حاضر در شبستان امام خمینی(ره) گفت: ای امیدهای دل رهبری، گوش به فرمان او حرکت کنید.


خاطرنشان می‌شود که شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) در تاریخ 15 خرداد 1385 نیز شاهد بی حرمتی عده ای از شاگردان آیت الله مصباح یزدی به آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بود، یعنی درست یک سال بعد از تهمت‌هایی که محمود احمدی نژاد نسبت به آیت الله هاشمی رفسنجانی زد، اما حال بعد از سخنان محمود احمدی نژاد در یکشنبه گذشته در مجلس شورای اسلامی و مسائلی که در مورد خانواده لاریجانی مطرح کرد، بازهم شبستان امام خمینی(ره) شاهد یک اقدام مشابه سال 85 بود.


برخی از مردم قم بعد از پایان این جلسه می گفتند جشن پیروزی انقلاب به کام مردم قم تلخ شد.


گفتنی است صبح امروز علی لاریجانی به محض ملحق شدن در بین مردم قم در راهپیمایی ۲۲ بهمن مورد استقبال جمعی از مردم قرار گرفت و آن‌ها باشعار الله اکبر، رئیس با ولایت حمایت حمایت؛ مورد استقبال مردم قرار گرفت.


بلافاصله بعد از این اقدام جمعی از حامیان محمود احمدی‌نژاد که در چهارراه شهدای قم پوسترهایی از محمود احمدی‌نژاد و رهبر مقام معظم انقلاب را با شعار زنده باد بهار و تو به ما جرأت طوفان دادی را به دست داشتند؛ به دنبال علی لاریجانی شعارهای لاریجانی بصیرت بصیرت و رئیس بی‌ولایت نمی‌خواهیم سردادند.



           
دو شنبه 23 بهمن 1391برچسب:, :: 10:24
محمد حقيقي راد

فوري ترين و مهمترين مساله امنيتي ما چيست؟



ادامه مطلب ...


           
دو شنبه 23 بهمن 1391برچسب:, :: 10:18
محمد حقيقي راد

متن کامل قانون اصلاح شده انتخابات ریاست جمهوری



ادامه مطلب ...


           
دو شنبه 23 بهمن 1391برچسب:, :: 10:13
محمد حقيقي راد

چه شد که دادگاه اروپایی به نفع دو بانک ایرانی رای داد



ادامه مطلب ...


           
دو شنبه 23 بهمن 1391برچسب:, :: 10:11
محمد حقيقي راد

شواهدي در دست است كه نشان مي دهد واقعه تلخ و ناگوار و خيانت آميز ديروز توطئه مشترك «اصحاب فتنه» و «حلقه انحرافي» بوده است!



ادامه مطلب ...


           
سه شنبه 17 بهمن 1391برچسب:, :: 18:0
محمد حقيقي راد

سیاست ارزی و قانون جاذبه نیوتن!



ادامه مطلب ...


           
جمعه 13 بهمن 1391برچسب:, :: 17:9
محمد حقيقي راد

وضعیت بد اقتصادی کشور؛ تحریم یا سوءمدیریت؟



ادامه مطلب ...


           
جمعه 13 بهمن 1391برچسب:, :: 17:8
محمد حقيقي راد

لطفا این فیلم هالیوودی را به آقای اردوغان نشان بدهید!



ادامه مطلب ...


           
دو شنبه 9 بهمن 1391برچسب:, :: 10:44
محمد حقيقي راد

بازی اوباما با دو توپ در زمین ایران



ادامه مطلب ...


           
دو شنبه 9 بهمن 1391برچسب:, :: 10:42
محمد حقيقي راد

استراتژی دو گام به جلو و یک گام به عقب تهران



ادامه مطلب ...


           
دو شنبه 9 بهمن 1391برچسب:, :: 10:31
محمد حقيقي راد

تحریف‌های تاریخی و توهین‌های مذهبی در بازی کامپیوتری «شاهزاده ایرانی»



ادامه مطلب ...


           
یک شنبه 8 بهمن 1391برچسب:, :: 10:56
محمد حقيقي راد

روزنامه های رنگی برای مردی که با تبلیغات سیاه و سفید آمد



ادامه مطلب ...


           
شنبه 7 بهمن 1391برچسب:, :: 18:41
محمد حقيقي راد

 


 

ازدواج معامله اجتماعي;دايره اي ديگر از دايره هاي تلخ اجتماع ما



ادامه مطلب ...


           
پنج شنبه 5 بهمن 1391برچسب:, :: 16:52
محمد حقيقي راد

آمریکایی ها ساده تر از آن هستند که دنبال پیچیدگی ها و دست اندازهای آنچنانی باشند؛ سیمپسونها شاهد مثالش. در عوض عاشق قهرمان بازی و پیروزی اند. آنها خالق سوپرمن و اسپایدر من و بتمن و " مَن " های دیگر هستند.



ادامه مطلب ...


           
چهار شنبه 4 بهمن 1391برچسب:, :: 21:54
محمد حقيقي راد

ابعاد و بازیگران سناریوی «فتنه‌ ۹۲»



ادامه مطلب ...


           
چهار شنبه 4 بهمن 1391برچسب:, :: 21:50
محمد حقيقي راد

طلبه سيرجاني به 3 سال و نيم حبس محكوم خواهد شد



ادامه مطلب ...


           
چهار شنبه 4 بهمن 1391برچسب:, :: 21:42
محمد حقيقي راد

عربستان، پایان راه؟



ادامه مطلب ...


           
سه شنبه 3 بهمن 1391برچسب:, :: 9:52
محمد حقيقي راد

پيام بيليورد اوباما و شمر در خيابان هاي تهران چيست؟



ادامه مطلب ...


           
سه شنبه 3 بهمن 1391برچسب:, :: 9:47
محمد حقيقي راد

از مرسی یک فراماسون دیگر نسازید!



ادامه مطلب ...


           
دو شنبه 2 بهمن 1391برچسب:, :: 11:58
محمد حقيقي راد

محدود شدن گزینه های ایران و آمریکا



ادامه مطلب ...


           
دو شنبه 2 بهمن 1391برچسب:, :: 11:56
محمد حقيقي راد

از عشق یک زن به کودک حرامزاده‌ی شوهرش تا آموزش فوتو شاپ از مرد همسایه



ادامه مطلب ...


           
دو شنبه 2 بهمن 1391برچسب:, :: 11:46
محمد حقيقي راد

كامران ملك مطيعي در يك اثر ضد ايراني"دوشيزگي (virginity)"



ادامه مطلب ...


           
دو شنبه 2 بهمن 1391برچسب:, :: 11:39
محمد حقيقي راد

کمک به کودکان خياباني در زمستان



ادامه مطلب ...


           
دو شنبه 2 بهمن 1391برچسب:, :: 11:36
محمد حقيقي راد
           
دو شنبه 2 بهمن 1391برچسب:, :: 11:33
محمد حقيقي راد

حمله آمریکا به تأسیسات هسته‌ای ایران در فیلم هالیوودی ترانسفورمرز 3+فیلم



ادامه مطلب ...


           
دو شنبه 2 بهمن 1391برچسب:, :: 11:21
محمد حقيقي راد

با «ارتجاع» نمی توان جلوی «ابتذال» را گرفت

 



ادامه مطلب ...


           
یک شنبه 1 بهمن 1391برچسب:, :: 17:28
محمد حقيقي راد

«کلاه قرمزی» از نوستالژی کودکی تا «کمدی کثیف» سینمایی



ادامه مطلب ...


           
یک شنبه 1 بهمن 1391برچسب:, :: 17:26
محمد حقيقي راد

مانکنیسم سینمایی، استحاله آندلسی

 



ادامه مطلب ...


           
یک شنبه 1 بهمن 1391برچسب:, :: 17:24
محمد حقيقي راد

رشد فزاینده آمار طلاق در کشورمان سبب شده که پس از آمریکا، دانمارک و مصر، چهارمین کشور پرطلاق دنیا محسوب شویم؛ آماری بسیار ناخوشایند که برای مقابله با اثرات جنبی آن گاه به دنبال تقویت ازدواج موقت و یا قانونی کردن چند همسری هم هستیم اما ظاهرا فراموش کرده ایم که به دنبال ریشه اش در ازدواج و مسائل مرتبط با آن بگردیم.
تابناک: انگار "با لباس سفید به خانه بخت رفتن و با لباس سفید بیرون آمدن" مربوط به گذشته های خیلی دور است، چراکه متاسفانه امروزه حقیقت تلخ "طلاق" به تمام خانواده های ایرانی ورود پیدا کرده و به ندرت کسی می تواند ادعا کند که در خانواده شان نشانی از این پدیده وجود ندارد؛ پدیده ای قبح شکسته که ممکن است گاه به مناسبتش جشن هم برگزار شود



ادامه مطلب ...


           
یک شنبه 1 بهمن 1391برچسب:, :: 17:21
محمد حقيقي راد

هنرمندان ايراني‌ در سريال ضدشيعي!

 



ادامه مطلب ...


           
یک شنبه 1 بهمن 1391برچسب:, :: 17:10
محمد حقيقي راد

درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش امدید وبلاگ من سعي مي كنه كه حق بگه نه اينكه رياكارانه تملق كسي را بگويد
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

سلام وب خوبي داري ؟ در ضمن از قالب خوبي استفاده كردي اگر دوست داري يك سر بيا به وب ماهم بزن خوشحال ميشم زحمت كم ميكنم تا ديگ مزاحمتون نمي شوم







ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 3
بازدید هفته : 2
بازدید ماه : 60
بازدید کل : 50519
تعداد مطالب : 152
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 1