*افراط و تفریط در روابط زناشویی*
 
POLICY
POLICY

اگر کسی به دقت به حالتی که جامعه‌ی ما در آن به سر می‌برد دقت کند، خواهد دید که دسته‌ای از شوهران وجود دارند که درست نقطه‌ی مقابل و نقیض همدیگرند … یعنی بعضی در تعامل با همسرانشان دچار افراط و بعضی دچار تفریط و سستی هستند.

ـ دسته اول: به همسرشان توهین کرده و به حقوق او تجاوز نموده و در حق او اشتباهات بدی انجام داده‌اند. که شریعت اسلام در این مورد رفتار آنها را قبول ندارد زیرا به زن شخصیت و کرامت داده و به منزلت او تصریح دارد.

 همین کافی است که رسول الله صلی الله علیه و سلم در بزرگترین اجتماع مسلمین یعنی حجةالوداع ما را به خوشرفتاری با زنان تشویق می‌فرماید: “استوصوا بالنساء خیراً” «با زنان به نیکی رفتار کنید.» بخاری (۳۳۳۱، ۵۱۸۶)، اما دستور به نیکی و معاشرت خوب با زن بسیار بزرگتر از این است که فقط پیامبر صلی الله علیه و سلم به تنهایی از آن سخن بگویند، بلکه در این‌باره قرآن نازل می‌شود و تا قیام قیامت این سخن حق تعالی است که می‌فرماید: «و عاشروهن بالمعروف فإن کرهتموهنّ فعسی ان تکرهوا شیئاً و یجعل الله فیه خیراً کثیراً» با زنان خود به طور شایسته (در گفتار و در کردار) معاشرت کنید و اگر از آنان هم (به جهاتی) کراهت داشتید (شتاب نکنید و زود تصمیم به جدایی نگیرید) زیرا که چه بسا که از چیزی بدتان بیاید و خداوند در آن خیر و خوبی فراوانی قرار بدهد. (النساء آیه/ ۱۹)

ـ اما دسته دوم: به کلی زمام امور را به زنان واگذاشته‌اند و افسار زندگی را به آنان داده‌اند…. در نتیجه زن در دریای شهوات غرق شده و به دست خود آبروی خود را به باد داده است و این بدون هیچ تردیدی با اصل قوامیت و صدارتی که خداوند به مرد عطا فرموده کاملاً مغایر است، خداوند عز وجل می‌فرماید: «و للرجال علیهن درجة» و مردان را بر زنان برتری ( رعایت و حفاظت در امور زندگی ) است.(البقره/ ۲۲۸) تا مانع از بی‌بند وباری و بی‌مسئولیتی گردد.

از هر دو دسته هم این و هم آن یکی، نتایج وخیم و ضررهای جبران ناپذیری به خانواده‌های مسلمان وارد گردیده است. به عنوان مثال تعدادی از این نتایج عبارتند از:

ـ طلاق و آثار زیانبار آن از جمله پایمال شدن حق فرزندان در اغلب موارد و جدایی و از هم پاشیدگی کامل خانواده.

ـ زیاد شدن مشکلات زناشویی که نمی‌گذارد خانواده پناهگاه تربیتی امن و سالمی باشد، پایگاهی که اثر عظیمی در تربیت نسلهای مسلمان و مومن دارد.

ـ از ظلمی که گاهی بعضی مردان مسلمان در حق زنانشان مرتکب می‌شوند، اهل هوی و هوس از جمله ملحدان و دیگر دین ستیزان، بهره‌برداری بسیار فریبکارانه‌ای  کرده‌اند … تا جایی که این خطاها را بزرگنمایی کرده و به کل جامعه‌ی اسلامی تعمیم داده‌اند، و با کلماتی که به ظاهر چون عسل شیرین امّا در حقیقت سمّ قاتل است، زن را با ترغیب به شکستن قید اطاعت از شوهر مورد هجوم خود قرار داده‌اند. عباراتی چون ” آزادی زن و تساوی او با مرد”.  و این چیزی است که بعضی گرگ‌های انسان نما امروزه انجام می‌دهند، کسانی که در مجلات زنان در این‌باره مطلب می‌نویسند و بعضی از مسلمانان هم به خرید و پیروی  این مجلات مبتلا شده‌اند…

سخن کوتاه اینکه، اشتباه مرد در حق زن، گناهی است که در برابر خداوند باید، جواب آن را پس دهد زیرا رسول الله صلی الله علیه و سلم می‌فرمایند: “کلکم راع و کلّکم مسئول عن رغّیته” (همه‌ی شما نگاهبان و مسئولید و درباره زیردستانتان از شما سؤال خواهد شد، …. و مرد بر اهل خانه‌ی خویش نگهبان است.) در روایت امام نسائی رحمه الله از پیامبر صلی الله علیه و سلم چنین نقل شده: ” الله تعالی از هر مسئول و نگهبانی در باره آنچه به او سپرده است سؤال می‌کند که آیا آن را حفاظت کرده یا ضایع نموده، تا جایی که از مرد در مورد خانواده‌اش سؤال می‌کند.”


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           
شنبه 19 ارديبهشت 1394برچسب:, :: 9:36
محمد حقيقي راد

درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش امدید وبلاگ من سعي مي كنه كه حق بگه نه اينكه رياكارانه تملق كسي را بگويد
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

سلام وب خوبي داري ؟ در ضمن از قالب خوبي استفاده كردي اگر دوست داري يك سر بيا به وب ماهم بزن خوشحال ميشم زحمت كم ميكنم تا ديگ مزاحمتون نمي شوم







ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 11
بازدید دیروز : 4
بازدید هفته : 15
بازدید ماه : 131
بازدید کل : 50648
تعداد مطالب : 152
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 1