آیا صلاح است که جمهوری اسلامی به گروه بریکس ملحق شود؟
 
POLICY
POLICY

جمهوری اسلامی اگرچه هنوز از زیرساختها وشرایط لازم جهت پیوستن به سازمان تجارت جهانیWTO برخوردار نیست اما از سال1995 رسمادرخواست عضویّت نموده و پس از 9 سال آنهم با اغماض امریکایی ها(بعنوان مهم ترین مخالف) توانست به عنوان عضو ناظر پذیرفته شود و آنطور که در سندچشم انداز 20ساله هدف گذاری شده است همچنان مصمم به پیوستن به آن است.
فارغ از اینکه پیوستن بهWTO چه فرصتها و محدودیتهایی میتواند برای اقتصاد ایران که وابستگی 80 درصدی به نفت دارد بدنبال داشته باشدلیکن میتوان "بریکس" را به عنوان یک گزینه راهبردی مد نظر قرار داد.

حوادث اکراین و تحریمهای فزاینده غرب علیه روسیه, کاتالیزوری بود برای حرکت شتابزده پوتین به امریکای جنوبی و یارگیری و تجدید میثاق با کشورهایی که هنوز تمایلات چپ و ضد امریکایی در آنها فروکش نکرده است.
مذاکره با سران کشورهای کوبا, نیکاراگوئه ، ونزوئلا ، بولیوی ، اکوادور ، پاراگوئه ، اروگوئه ،آرژانتین و برزیل به نتایج دلخواه پوتین از جمله ترغیب آرژانتین( دومین کشور پرجمعیّت امریکای جنوبی بعد از برزیل)به عضویت در بریکس گردید.
سخنان شی جین پینگ رئیس جمهور چین در حاشیه نشست برزیل مبنی بر قبول مسئولیّت کشورش در نقش آفرینی به عنوان قدرتی بزرگ در عرصه اقتصاد جهانی و ترویج بانک های توسعه بین المللی با هدف مخالفت با نهادهای غربی(از جمله بانک جهانی)در واقع اعلان جنگی بود برعلیه هژمونی دلار و استیلای 70 ساله غرب بر اقتصاد جهان.

هرچند که امکان فروکش کردن طوفان روابط ایران و غرب دور از دسترس نیست لیکن مسلما هرگز آرام آفتابی نخواهد شد لذا میتوان چنین سوالی را مطرح کرد که آیا جمهوری اسلامی میتواند نیم نگاهی به شرق نوین به زعامت چین و روسیه داشته باشد؟

پ ن:کشورهای عضو بریکس شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی(و احتمالا آرژانتین) بیش از 43 درصد جمعیت و 33 درصد تولید ناخالص جهان (13 تریلیون دلار) اجالتا به تاسیس بانکی در کشور چین همت گماشته اند که با واریز 2 میلیارد دلار از سوی هریک از اعضاء آغاز بکار کرده و در روندی 7 ساله آنرا به یکصد میلیارد دلار خواهند رساند.
بطور کلی بانک جدید توسعه نه تنها به کشورهای عضو « بریکس» بلکه به دیگر کشورهای عضو سازمان ملل متحد نیز خدمات خواهد رساند. اما سهم کشورهای عضو «بریکس» در سرمایه بانک نباید از ۵۵ درصد کمتر باشد.
بانک در وحله اول جهت تأمین سرمایه پروژه های زیر ساخت کشورهای عضو بریکس کار می کند.
لذا به هیچ وجه از چنین تشکلی انتظار معجزه نمیتوان داشت و صرفا در حد یک گزینه است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           
شنبه 4 مرداد 1393برچسب:, :: 9:47
محمد حقيقي راد

درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش امدید وبلاگ من سعي مي كنه كه حق بگه نه اينكه رياكارانه تملق كسي را بگويد
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

سلام وب خوبي داري ؟ در ضمن از قالب خوبي استفاده كردي اگر دوست داري يك سر بيا به وب ماهم بزن خوشحال ميشم زحمت كم ميكنم تا ديگ مزاحمتون نمي شوم







ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 16
بازدید دیروز : 4
بازدید هفته : 20
بازدید ماه : 136
بازدید کل : 50653
تعداد مطالب : 152
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 1